Práce s mapou a její rozvoj je jedním ze zásadních témat geografického vzdělávání na všech stupních vzdělávacího systému. Proto je vhodné jí věnovat dostatečnou pozornost i v oblasti výzkumu geografického vzdělávání. A právě výzkum práce s mapou v nejširších souvislostech, avšak převážně z pohledu geografického vzdělávání (a také s ohledem na možnou implikaci výsledků výzkumu v školní praxe) je předmětem zájmu Výzkumné skupiny pro práci s mapou v rámci Centra geografického a environmentálního vzdělávání, které působí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy.
Z výzkumných témat lze např. zmínit:
- hodnocení úrovně práce s mapou u žáků ve věku 11, 15 a 18 let
- identifikace rozvoje mapových dovedností v rámci nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání
- identifikace faktorů ovlivňující úroveň práce s mapou mladých lidí
- hodnocení vlivu typu mapy a typu mapových dovedností na úroveň práce s mapou
- typologie učitelů zeměpisu z pohledu jejich osobního pojetí práce s mapou studentů
- miskoncepce studentů při práci s různými tematickými mapami
- strategie žáků při analýze a interpretaci map
- kognitivní aspekty práce s mapou
Uvedená výzkumná témata jsou řešena jak v rámci výzkumných projektů, tak také závěrečných pracístudentů PřF UK, díky čemuž se kvalitativně i kvantitativně rozrůstá spektrum výzkumů i personálnísložení této neformální skupiny. Výstupem z těchto výzkumů pro školní praxi je mimo jiné onlineadaptivní aplikace rozvoje mapových dovedností, kterou naleznete v záložce „aplikace“.
Aplikace vznikla za podpory Technologické agentury ČR, projekt č. TL02000302.
Členové
Mgr. Karolína Fenclová
RNDr. Tereza Kocová
Mgr. Kateřina Hátlová, Ph.D.
Mgr. Veronika Bernhäuserová
Ing. Martin Kutiš
Technická podpora
(admin@mapovedovednosti.cz)
Spolupracovali
Mgr. Michal Procházka
Mgr. Lenka Pavelková, MSc.
Mgr. Nela Randová
Mgr. Kristýna Štolcová
Bc. Marek Zýma